Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10451/14025
Título: Science faculty access management of e-learning using Shibboleth
Autor: Rasoolzadeh, Layla
Orientador: Veiga, Pedro, 1952-
Palavras-chave: Moodle
e-learning
Integration
Shibboleth
Single sign-On
Federation
Universities
Identity provider
Service provider
WAYF
Teses de mestrado - 2008
Data de Defesa: Dez-2008
Relatório da Série N.º: di-fcul-tr-08-26
Resumo: Nowadays e-learning is greatly used in universities and other organizations all over the world. E-learning emerged as a powerful way of making the learner?s information accessible in a setting free from time and place constraints. This thesis introduces a technical way to increase the quality of an e-learning system and Content Management Systems in the Integration of e-learning tools with the existing management systems, such as Shibboleth. Shibboleth is an Internet2/MACE project with IBM financial support, developing architectures and technologies to support inter-organizational sharing of resources, which are subject to access controls. The goal of this dissertation is using Shibboleth architecture for the secure exchanges of resource inter universities, who are using e-learning platforms such as Moodle. Shibboleth was selected because it enables the Authentication, Authorization system login and all the attributes, in a complete way. On the other hand, it makes possible the collaboration between institutions and the access to a great range of contents in an e-learning environment. Using Shibboleth in Universities provides a well-protected educational environment offered by an e-learning infrastructure. This thesis describes a secure manner of e-learning at The University of Lisbon, where Shibboleth Identity Provider was installed, and configured to make use of some of the existing user repositories as the source of its Identity Management system, joint to Piloto-AAI Federation located in FCCN (National Scientific Computing Foundation). Finally, this master?s thesis also addresses the assessment of users in an e-learning environment using the Shibboleth.
Hoje em dia, o conceito de e-learning está amplamente dessiminado nas universidades e em outras organizações, por todo o mundo. O e-learning emergiu como uma forma poderosa de tornar acessível a informação do aluno, independentemente dos constrangimentos temporais e de localização. Esta tese introduz um modo técnico de aumentar a qualidade de um sistema de e-learning e Management Systems no processo de integração das ferramentas de elearning com os sistemas de gestão existentes, tal como o Shibboleth. Shibboleth é um projecto Internet2/MACE com suporte financeiro IBM, desenvolvimento de arquitecturas e tecnologias que suportem a partilha inter-organizacional de recursos, base para o controlo de acesso. O objectivo desta dissertação é usar a arquitectura Shibboleth para uma partilha de recursos entre universidades que usam plataformas de e-learning tal como a Moodle. Shibboleth foi escolhida pois permite a autenticação, autorização de login no sistema e todos os restantes atributos, de um modo completo. Por outro lado, torna possível a colaboração entre instituições e o acesso a uma vasta gama de conteúdos em ambiente e-learning. Esta tese descreve um modo seguro de e-learning implementado na Faculty of science, onde o Shibboleth Identity Provider foi instalado e configurado para fazer uso de repositórios existentes como fonte do sistema Identity Management, conectado ao Piloto-AAI Federation localizado na Fundação para a Computação Científica Nacional (FCCN). Finalmente, esta tese de mestrado também remete o acesso de utilizadores no ambiente de e learning usando o Shibboleth.
Tese de mestrado em Informática, apresentada à Universidade de Lisboa, através da Faculdade de Ciências, 2008
URI: http://hdl.handle.net/10451/14025
http://repositorio.ul.pt/handle/10455/3091
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