Universidade de Lisboa Repositório da Universidade de Lisboa

Repositório da Universidade de Lisboa >
Faculdade de Ciências (FC) >
Departamento de Educação (FC-DE) >
Centro de Investigação em Educação (FC-DE-CIE) >
GI Didáctica da Matemática (FC-DE-CIE-GIDM) >
FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/3975

Título: Far ricerca sulla nostra pratica: Una strategia di formazione e di costruzione della conoscenza professionale
Autor: Ponte, João Pedro da
Palavras-chave: Colaboração
Collaboration
Practitioner researcher
Professor investigador
Cultura profissional
Professional culture
Professor investigador
Teacher researcher
Issue Date: 2009
Citação: Ponte, J. P. (2009). Far ricerca sulla nostra practica: Una strategia di formazione e di consctruzionne della conoscenza professionale. La Matemática e la sua Didattica, 23(2), 157-189.
Resumo: I professionisti dell’educazione si scontrano, nella loro pratica, con innumerevoli problemi. Anziché attendere soluzioni dall’esterno, molti di loro cercano di analizzarli direttamente. Questo articolo discute il significato di questa attività di ricerca per la formazione e la costruzione della conoscenza professionale. Come esempio si analizza il percorso del Gruppo di Lavoro di Ricerca (GTI) dell’Associazione degli Insegnanti di Matematica (APM) e si presentano due analisi di insegnanti sulla loro pratica. Si affrontano anche questioni problematiche su questa ricerca come la sua filiazione paradigmatica, la metodologia, il ruolo e le difficoltà della collaborazione, le condizioni istituzionali e la cultura professionale essenziali per la sua realizzazione.
Education professionals face countless problems in their practice. Instead of waiting for external solutions, many of them investigate directly those problems. This paper discusses the meaning of such investigation for teacher education and constructing professional knowledge. To illustrate such perspective, I analyse the journey of Grupo de Trabalho de Investigação (GTI) of the Associação de Professores de Matemática (APM), presenting two cases of teachers’ investigations about their own practice. I also discuss problematic issues in this kind of investigation, notably paradigmatic kinship, methodology, role and characteristic difficulties of collaboration and the institutional conditions and professional culture necessary to undertake it.
Arbitragem científica: yes
URI: http://hdl.handle.net/10451/3975
ISSN: 1120-9968
Appears in Collections:FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:

File Description SizeFormat
09 Ponte (Mat e su Didacttica).pdf188,58 kBAdobe PDFView/Open
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  © Universidade de Lisboa / SIBUL
Alameda da Universidade | Cidade Universitária | 1649-004 Lisboa | Portugal
Tel. +351 217967624 | Fax +351 217933624 | repositorio@reitoria.ul.pt - Feedback - Statistics
DeGóis
Promotores do RCAAP   Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência PO Sociedade do Conhecimento (POSC) Portal oficial da União Europeia