Universidade de Lisboa Repositório da Universidade de Lisboa

Repositório da Universidade de Lisboa >
Faculdade de Ciências (FC) >
Departamento de Educação (FC-DE) >
Centro de Investigação em Educação (FC-DE-CIE) >
GI Didáctica da Matemática (FC-DE-CIE-GIDM) >
FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/3977

Título: Using ICT to support reflection in pre-service mathematics teacher education
Autor: Ponte, João Pedro da
Oliveira, Paulo
Varandas, José Manuel
Oliveira, Hélia
Fonseca, Helena
Palavras-chave: Formação inicial
Preservice teacher education
Novas tecnologias
Information and Communication Technology
Reflexão
Reflection
Issue Date: 2007
Citação: Ponte, J. P., Oliveira, P., Varandas, J. M., Oliveira, H., & Fonseca, H. (2007). Using ICT to support reflection in pre-service mathematics teacher education. Interactive Educational Multimedia, 14, 79-89.
Resumo: This paper analyses a virtual supervision setting (e-mail and forum) during the practicum in a pre-service secondary school mathematics teacher education program. It is a study of the authors’ own professional practice using a qualitative-interpretative approach and case studies of student teachers. The results show that the setting was significant for pre-service teachers who had a more reflective attitude, but was seen as a burden by the others. The forum enabled fruitful reflections and discussions and e-mail was mostly used for organizational matters. In the future, attention must be paid to the role of the educational supervisor in fostering participation in the forum and use of e-mail.
Este artigo analisa um dispositivo de supervisão virtual (e-mail e fórum) durante o estágio num curso de formação inicial de professores de Matemática do ensino secundário. É um estudo dos autores sobre a sua própria prática profissional usando uma abordagem qualitativa e interpretativa e estudos de casos de futuros professores. Os resultados mostram que o dispositivo foi significativo para os futuros professores que tinham uma atitude mais reflexiva mas foi visto como um “peso” pelos outros futuros professores. O fórum permitiu reflexões frutuosas e discussões e o e-mail foi principalmente usado para matérias organizacionais. No futuro, deve ser dada atenção ao papel do supervisor educacional em promover a participação no fórum e o uso do e-mail.
Arbitragem científica: yes
URI: http://hdl.handle.net/10451/3977
Appears in Collections:FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:

File Description SizeFormat
07-Ponte-Oliveira-Varandas-Oliveira-Fonseca IEM.pdf86,88 kBAdobe PDFView/Open

Please give feedback about this item
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  © Universidade de Lisboa / SIBUL
Alameda da Universidade | Cidade Universitária | 1649-004 Lisboa | Portugal
Tel. +351 217967624 | Fax +351 217933624 | repositorio@reitoria.ul.pt - Feedback - Statistics
DeGóis
Promotores do RCAAP   Financiadores do RCAAP

Fundação para a Ciência e a Tecnologia Universidade do Minho   Governo Português Ministério da Educação e Ciência PO Sociedade do Conhecimento (POSC) Portal oficial da União Europeia