Universidade de Lisboa Repositório da Universidade de Lisboa

Repositório da Universidade de Lisboa >
Faculdade de Ciências (FC) >
Departamento de Educação (FC-DE) >
Centro de Investigação em Educação (FC-DE-CIE) >
GI Didáctica da Matemática (FC-DE-CIE-GIDM) >
FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/4072

Título: A distance in-service teacher education setting focused on mathematics investigations: The role of reflection and collaboration
Autor: Ponte, João Pedro da
Santos, Leonor
Palavras-chave: Formação contínua
Formação a distância
Colaboração
Collaboration
Distance education
Inservice teacher education
Matemática
Mathematics
Issue Date: 2005
Citação: Ponte, J. P., & Santos, L. (2005). A distance in-service teacher education setting focused on mathematics investigations: The role of reflection and collaboration. Interactive Educational Multimedia, 11, 104-126.
Resumo: This paper discusses how several teachers were involved in a distance in-service course inspired by the notion of teachers’ inquiry. The participants are middle and secondary school teachers who register and work with a partner. We provide case studies of three groups of teachers, tracing their professional development concerning mathematical investigations, reflection and collaboration practices. The three cases show strikingly different experiences. Some teachers adjusted well to the format and activities proposed but others had trouble in assuming an active role. We conclude that reading, discussing, doing open-ended tasks, reflecting and collaborating are powerful activities but require a specific readiness.
Este artigo discute como diversos professores participaram num curso de formação a distância inspirado na noção de investigação pelos professores. Os participantes são professores dos 2.º e 3.º ciclos do ensino básico e do ensino secundário que se inscreveram e trabalharam com um parceiro. Apresentamos estudos de caso de três grupos de professores, anotando o seu desenvolvimento profissional no que respeita a investigações matemáticas, reflexão and práticas de colaboração. Os três casos mostram experiências notavelmente diferentes. Alguns professores ajustaram-se bem ao formato e actividades propostas mas outras tiveram dificuldade em assumir um papel activo. Concluímos que ler, discutir, realizar tarefas de natureza aberta, reflectir e colaborar são actividades poderosas mas requerem a uma certa preparação prévia.
Arbitragem científica: yes
URI: http://hdl.handle.net/10451/4072
ISSN: 1576-4990
Appears in Collections:FC-DE-CIE-GIDM - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:

File Description SizeFormat
05 Ponte-Santos IEM.pdf173,21 kBAdobe PDFView/Open
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  © Universidade de Lisboa / SIBUL
Alameda da Universidade | Cidade Universitária | 1649-004 Lisboa | Portugal
Tel. +351 217967624 | Fax +351 217933624 | repositorio@reitoria.ul.pt - Feedback - Statistics
DeGóis
  Estamos no RCAAP Governo Português separator Ministério da Educação e Ciência   Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Financiado por:

POS_C UE