Universidade de Lisboa Repositório da Universidade de Lisboa

Repositório da Universidade de Lisboa >
Faculdade de Ciências (FC) >
Departamento de Educação (FC-DE) >
Centro de Investigação em Educação (FC-DE-CIE) >
GI Didáctica da Matemática (FC-DE-CIE-GIDM) >
FC-DE-CIE-GIDM - Capítulos de Livros >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/4206

Título: Geometry learning: The role of tasks, working models, and dynamic geometry software
Autor: Candeias, Nuno
Ponte, João Pedro da
Palavras-chave: Geometry learning
Dynamic geometry software
Investigations
Problem solving
Issue Date: 2008
Editora: University of Rzeszów
Citação: Candeias, N., & Ponte, J. P. (2008). Geometry learning: The role of tasks, working models, and dynamic geometry software. In B. Czarnocha (Ed.), Handbook of mathematics teaching research (pp. 387-396). Rzeszów: University of Rzeszów.
Resumo: We present several learning experiences that illustrate how three aspects of the geometric competence, constructing and analyzing properties of figures, identifying patterns and investigating and geometric problem solving, were developed by pupils that participated in the implementation of an innovative geometry teaching unit in grade 8. The topics addressed were dealing with properties of two dimensional figures, Pythagoras theorem, loci, translations and similarity of triangles. The development of the geometric competence was clearly supported by the dynamic geometry environment but unfolded in different ways, depending on the way how pupils reacted to the different types of tasks.
Apresentamos várias experiências de aprendizagem que ilustram como três aspectos da competência geométrica, construir e analisar propriedades de figuras, identificar regularidades e investigar e resolver foram desenvolvidos por alunos que participaram de uma experiência de ensino inovadora no campo da Geometria no 8.º ano de escolaridade. Os temas tratados incluem o trabalho com figuras bidimensionais, teorema de Pitágoras, lugares geométricos, translações e semelhança de triângulos. O desenvolvimento da competência geométrica foi claramente apoiado pelo ambiente de geometria dinâmica mas processou-se de formas diferentes, em resultado do modo como os alunos reagiram aos diferentes tipos de tarefa.
Arbitragem científica: yes
URI: http://hdl.handle.net/10451/4206
ISBN: 978-83-7338-395-1
Appears in Collections:FC-DE-CIE-GIDM - Capítulos de Livros

Files in This Item:

File Description SizeFormat
08-Candeias Ponte_TR_Hanbook.pdf100,14 kBAdobe PDFView/Open
Statistics
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  © Universidade de Lisboa / SIBUL
Alameda da Universidade | Cidade Universitária | 1649-004 Lisboa | Portugal
Tel. +351 217967624 | Fax +351 217933624 | repositorio@reitoria.ul.pt - Feedback - Statistics
DeGóis
  Estamos no RCAAP Governo Português separator Ministério da Educação e Ciência   Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Financiado por:

POS_C UE