Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/4222
Title: Proportion in school mathematics textbooks: A comparative study
Author: Ponte, João Pedro da
Marques, Sandra
Keywords: Matemática
Livro didático
Tarefas
Tasks
Proportion
Proporção
Curriculum
Mathematics
Manuais
Textbooks
Issue Date: 2011
Citation: Ponte, J. P., & Marques, S. (2011). Proportion in school mathematics textbooks: A comparative study. RIPEM, 1(1), 36-53.
Abstract: This paper analyses how proportion is introduced and developed in selected mathematics textbooks for middle school students of Portugal, Spain, Brazil, and USA. The analysis focuses on the nature of the approach and on the cognitive demand, structure, and context of the tasks. The results show that the textbooks tend to present tasks at an intermediate level of cognitive demand and with a closed structure. Nonmathematical contexts predominate in three of the four textbooks. However, there are marked differences in the way textbooks approach the conceptual and procedural aspects of proportion. The way the students are addressed also varies, ranging from a questioning/problem solving style, to an explaining/practicing style, each of these styles supporting a rather different kind of activity.
Este artigo analisa como proporção é introduzida e desenvolvida nos livros didáticos matemática para alunos do ensino médio (Ensino Fundamental II) em Portugal, Espanha, Brasil e EUA. A análise incide sobre a natureza da abordagem e na demanda cognitiva, estrutura e contexto das tarefas. Os resultados mostram que os livros didáticos tendem a apresentar as tarefas em um nível intermediário de demanda cognitiva e com uma estrutura fechada. Contextos não-matemáticos predominam em três dos quatro livros didáticos analisados. No entanto, há diferenças marcantes no modo como os livros abordam os aspectos conceituais e procedimentais de proporção. A forma didática de tratar o assunto também varia, indo de um estilo de questionamento / resolução de problemas, a um modo explicativo/prático; cada um deles ampara-se em um tipo diferente de atividade.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10451/4222
Appears in Collections:IE - GIDM - Artigos em Revistas Internacionais

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