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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10451/5496

Title: Theatrical Joyce
Authors: Greer, David Michael, 1977-
Advisor: Serôdio, Maria Helena, 1948-
Slote, Sam
Keywords: Teses de doutoramento - 2012
Issue Date: 2011
Abstract: As a young man, Joyce’s artistic future as a writer of prose fiction was far from decided. Although his earliest attempts at literary composition were through lyrical verse and prose sketches, his major literary ambitions as a student were focused on the theatre; and his dramatic writing and writing on drama had essentially been done before he wrote his first Dubliners’ story. The subsequent appearance of Exiles and the form of the “Circe” episode most obviously show that this early fascination never completely left him. Through his use of dramatic techniques and ‘’hidden’ texts, Joyce reconciled his desire to create drama with the realisation that his most natural medium was narrative prose. As the dramatic came to fully inform his prose fiction, however, Joyce was able to combine and explore the full possibilities of dialogue ranging from the most artificially high-flown rhetoric to the coarsest spoken informalities. A major feature of Joyce’s method was his readiness to adapt and parody the works of earlier authors, including dramatists. Such adaptation provided a channel for his works to flow into forms ungoverned by the demands of producing a realistic, exterior world. “Spectacular” linguistic and narrative “theatrical” effects (OCPW: 25) were generated through characters’ inner lives which, when combined with the incorporated dramatic texts, created ironies and alternative perspectives through juxtaposition and parodic subversion. In Theatrical Joyce, I explore this influence on Joyce’s writing and the protean line of creative tension born out of his attempt to achieve a formal balance, in which boundaries are often blurred through the embedding of drama in narrative.
Na sua juventude, o futuro artístico de Joyce enquanto escritor estava longe de estar decidido. Apesar das primeiras tentativas de composição literária serem obras de natureza lírica e textos curtos em prosa, as suas ambições literárias enquanto estudante voltavam-se para o teatro. A escrita dramática e sobre o teatro de Joyce foi maioritariamente feita antes de escrever o primeiro conto de Dubliners. A escrita posterior de Exiles e a forma do episódio “Circe” reflectem um fascínio de juventude nunca esmoreceu completamente. Através da utilização de técnicas dramáticas e de textos ‘escondidos’, Joyce reconciliou o desejo de criar um drama com a consciência de que o seu medium mais natural era a prosa narrativa. Contudo, à medida que o dramático informou completamente a sua ficção em prosa, Joyce conseguiu combinar e explorar as possibilidades de diálogo entre eles, indo da retórica mais artificiosa até às informalidades orais mais rudes. Um elemento fundamental no método de Joyce foi a capacidade de adaptar e parodiar as obras de autores anteriores, incluindo dramaturgos. Esse tipo de adaptação disponibilizava um canal para a obra fluir para formas não governadas pelas exigências de produção de um mundo exterior realista. Efeitos linguísticos “espectaculares” e efeitos narrativos “teatrais” (OCPW: 25) eram gerados através das vidas interiores das personagens que, combinadas com os textos dramáticos incorporados, criaram ironias e perspectivas alternativas através da justaposição e subversão paródica. 7 Em Theatrical Joyce, é explorada esta influência na escrita de Joyce e a tensão criativa que resulta da tentativa de chegar a um equilíbrio formal, em que as fronteiras são muitas vezes dissolvidas através da incorporação do drama na narrativa.
Description: Tese de doutoramento, Estudos Artísticos (Estudos de Teatro), Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras, 2012
URI: http://hdl.handle.net/10451/5496
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